czwartek, 22 marca 2012

Ciasto marchewkowe



Jedno z moich ulubionych ciast. Proste i szybkie do zrobienia, mocno korzenne w smaku. Zwarte, miękkie i niesamowicie mokre. Pyszne! :-)

Co będzie potrzebne?
(blacha ok. 22x26 cm)


  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 1,5 szklanki cukru
  • 1 szklanka oleju
  • 4 jajka
  • 2 szklanki marchwi (startej na drobnych oczkach)
  • 150 g orzechów włoskich (niedbale posiekanych)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika (zawsze dodaję domowej mieszanki)
  • szczypta soli
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • 1 łyżka ekstraktu z cytryny (opcjonalnie)
  • 1 łyżka ekstraktu z pomarańczy (opcjonalnie)


+ piekarnik, miska, blacha

Na białą pierzynkę:


  • 500 ml śmietany kremówki 36%
  • 250 g serka mascarpone
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • cukier puder (do smaku; przesiany; ja daję ok. 1/2 szklanki)
  • marcepanowe marchewki do dekoracji (opcjonalnie)

Jak to zrobić?

Jajka ubijamy z cukrem na puszystą, białą masę. Następnie dodajemy olej, wszystkie ekstrakty i dalej miksujemy.

W międzyczasie przesiewamy do osobnej miski mąkę, proszek do pieczenia, sodę, sól i przyprawę do piernika. Mieszamy.

Wsypujemy kruche składniki do mokrych i niedbale miksujemy.

Na sam koniec dodajemy do ciasta marchew oraz orzechy i mieszamy (już ręcznie) do momentu połączenia składników.

Dno blachy wykładamy papierem do pieczenia. Przelewamy do niej ciasto i pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 st. C przez ok. 50-60 minut, do tzw. suchego patyczka (znowu musicie wyczuć swój piekarnik!).

Po tym czasie wyjmujemy ciasto z piekarnika i zostawiamy je do ostygnięcia.

Biała pierzynka:

Śmietanę ubijamy na sztywno, pod koniec dodając cukier puder i ekstrakt waniliowy. Następnie dodajemy serek mascarpone i miksujemy do połączenia składników.

Pierzynkę wykładamy na ostudzone ciasto, które od tej pory przechowujemy w lodówce.

Smacznego! :-)

P.S.: często pod bitą śmietanę nakładam dodatkowo warstwę toffi. Dla niektórych może to być już za dużo dobra, ale - wierzcie lub nie - ciasto jest wtedy jeszcze pyszniejsze. Jeśli zdecydujecie się na dodanie masy krówkowej, możecie zrezygnować ze słodzenia pierzynki.

P.S.2: ciasto jest równie dobre z bitą śmietaną, co z polewą czekoladową.

P.S.3: do ciasta, oprócz orzechów, można dodać też ulubione suszone owoce, np. żurawinę lub wiśnie.

P.S.4: czasami, jak akurat znajdę je na Allegro, dodaję do marchewkowego wypieku kropelki do zapiekania z białej czekolady - rozpusta w ustach ;-)




30 komentarzy:

  1. jak uroczo wygląda z tymi malutkimi marchewkami :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akcent, któremu nie mogłam się oprzeć ^^

      Usuń
    2. zrobilam wg przepisu i ciasto wychodzi za geste....do kitu przepis

      Usuń
    3. Przykro mi, że ciasto się nie udało. Pozwolę sobie tylko zasugerować, by używać do niego świeżej marchwi (puszcza trochę wody i rozrzedza odpowiednio masę).

      Poza tym powinno być raczej konsystencji piernikowej niż biszkoptowej, więc owszem - jest dość gęste.

      Usuń
  2. Te dekoracyjne marchewki sa przesliczne! A za ciastem marchewkowym tez przepadam i czesto je pieke.

    OdpowiedzUsuń
  3. te mini marcheweczki dodają uroku, przepysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. gdzie można dostać takie marcheweczki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam je w Piotrze i Pawle - z czystego lenistwa. Bez problemu można jednak takie marchewki zrobić samemu, jeśli tylko ma się dwa barwniki spożywcze i marcepan ;-) Postaram się niedługo zamieścić foto-wskazówki :-)

      Usuń
  5. rewelacyjnie sie prezentuje ! a te marcheweczki boooskie (;
    Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  6. cudownie się prezentują z takimi marcheweczkami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ojjj ja to w tej wersji z toffi zdecydowanie :)
    Marcheweczki urocze!

    OdpowiedzUsuń
  8. lubię marchewkowe i lubię mocno wilgotne ciasta, więc coś dal mnie :)
    marcheweczki cudowne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj, oj, oj ;) nie jestem łasuchem, ale ciasto zaraz pieke

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam zatem do pieczenia i mam nadzieję, że poznamy na blogu jego efekty :-)

      Usuń
    2. Witam!!!!

      Wypróbowałam Pani przepis i udało się!!! Jestem nowicjuszem w pieczeniu a mimo to wyszedł mi całkiem niezłe ciasto.
      POLECAM

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę, że marchewkowiec się udał! :-)

      Usuń
  10. Ciasto marchewkowe to jedno z moich ulubionych - teraz miałam szansę upiec je samodzielnie :) Zrobiłam je w wersji podstawowej, tj. bez składników opcjonalnych, i wcale nieźle mi się udało. Rodzina też chwaliła :) POLECAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SUPER! Zbieranie pochwał to chyba najlepsza (oczywiście zaraz po jedzeniu) nagroda za trud włożony w pieczenie, prawda? :D

      Usuń
  11. właśnie upiekłam to ciasto marchewkowe polałam je czekoladą ale jest bardo kruche i po ukrojeniu się rozpada ;[ co zrobiłam nie tak?;((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na 99% za długo siedziało w piekarniku. Niestety w tej kwestii nie pomogę, bo każdy piekarnik jest inny i trzeba go wyczuć. Następnym razem spróbuj sprawdzić je patyczkiem 10-15 minut wcześniej.

      Dodam jeszcze, że ilość dodanej marchewki może mieć znaczenie (jest mokra i wpływa na wilgotność - nie wylewamy ewentualnego soku!) - szklanki mają być nią "nabite" (trzeba ją mocno ugnieść, by zmieścio się jak najwięcej, a nie luźno odmierzyć).

      Powodzenia przy kolejnej próbie! :-)

      Usuń
  12. nudna niedziela...ja i dwie moje "zośki" 4 i 8 lat upiekłyśmy TO ciasto. PYCHA!!! wyszło rewelacyjnie i zabawa była przednia!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę! Gratuluję zdolnych latorośli :)

      Usuń
  13. Nudne wakacyjne popołudnie, a ja z mamą się zabrałam do zrobienia ciasta o które od dawna walczyłam żeby zroić :))
    Szybko zrobiłyśmy i myśle że równie szybko zniknie bo wszystkim smakuje :))
    Wiktoria, 13 lat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super!

      Życzę dalszych sukcesów kulinarnych! - mam nadzieję, że również przy wykorzystaniu moich przepisów :-)

      Usuń
  14. Zrobiłam wczoraj z okazji urodzin! Boskie, przepyszne, wszyscy zachwyceni. Przepis rewelacyjny! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie wszystkiego najlepszego!!! :-)

      Bardzo się cieszę, że ciasto się udało!

      Wielkie dzięki za komentarz.

      Pozdrawiam,
      izuuki

      Usuń
  15. robię je według Twojego przepisu już kolejny raz, zawsze wychodzi pyszne i piękne, polecam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to rewelacyjnie! Fajnie, że wracasz do przepisu - to dla mnie chyba największa nagroda :-)

      Pozdrawiam równie serdecznie!

      Usuń
  16. to mój ulubiony przepis na ciasto marchewkowe, właśnie się piecze, wypełniając smakowitym zapachem cały dom :-)pozdrawiam z Rimini p.s.włoskim teściom i mężowi też bardzooo smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to super! :-)

      Pozdrawiam również i zazdroszczę miejsca zamieszkania :D

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga! Uprzejmie proszę o pozostawienie komentarza. Konstruktywna krytyka jest mile widziana :-)